0
تومان
0
تومان

استارتاپ ها، موسس ندارند!

استارت آپ ها موسس ندارند

آنچه در این مقاله می‌خوانید

امروز می‌خواهیم در مورد موسس استارتاپ و نحوه کار در استارتاپ صحبت کنیم. جالب است بدانید که با وجود این که مدت زیادی از ظهور استارت آپ نمی‌گذرد اما این پدیده توانسته است در بین جوامع جایگاه مهمی به دست بیاورد. البته، کم نیستند افرادی که هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی در این مورد ندارند و نمی‌توانند در این حوزه به فعالیت بپردازند. از این رو ما تصمیم داریم که در ادامه این بحث شخصیت مؤسس استارتاپ و ساختار یک استارتاپ موفق را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این بحث با ما همراه باشید.

در جامعه تصوری اشتباه از كسب و كارهای نوین شكل گرفته است و افراد تصور می كنند كه قرار است وارد كاری ساده و جذاب شوند؛ در حالی كه به هیچ وجه چنین نیست. در چند سال گذشته، بسیاری از جوانان با تصور اینكه به سرعت به موفقیت خواهند رسید، به سراغ ایجاد كسب و كارهای جدید رفته ­اند؛ اما در این راه شكست خورده اند!

از این رو برای اکثر افراد این پرسش ایجاد شده است كه برای موفقیت یك «استارت آپ» چه ضرورت هایی وجود دارد؟

پیش از هرچیز باید دید «استارت آپ» چیست و هر شركتی را می توان یك استارت آپ دانست؟

آیا استارت آپ ها فقط شركت هایی محسوب می شوند كه در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به كار هستند؟

تعریف استارتاپ به زبان ساده

تعریف استارتاپ به زبان ساده

شرکت نوپا یا شرکت نوآفرین یا استارت آپ، یک شرکت یا کسب و کار موقت است که با هدف یافتن یک مدل تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده و معمولاً به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده است؛

رشد سریعی دارد و در جهت تولید راه­ حلی نوآورانه و دوام­پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است.
شرکت نوپا دارای ویژگی های ذیل می باشد:

  • مبتنی بر ارائه یک نوآوری جدید
  • مبتنی بر کار تیمی
  • عدم قطعیت (احتمال شکست بسیار بالا)
  • امکان توسعه پذیری

داستان فراز و فرود موتور جستجوی کویل:

داستان فراز و فرود موتور جستجوی کویل

شرکت کویل (Cuil) در 19 دسامبر 2008، از سوی موسسه بیزینس ویک (Buisiness Week) به عنوان یکی از موفق­‌ترین استارتاپ­‌های آمریکایی از لحاظ درآمدزایی معرفی گردید. کویل که یک موتور جستجوی مخفی بود، ادعا می­‌کرد می­‌تواند صفحات وب را به­ مراتب سریع‌­تر و ارزان­‌تر از گوگل نمایش دهد، اما در عمل به وعده‌­ها و جلب اعتماد مشتریان، عملکرد موفقیت­‌آمیزی نداشت و در نهایت در صبح روز 17 سپتامبر 2010، خبر سقوط کویل به کارکنان آن داده شد و 5 ساعت بعد سرورهای شرکت از دسترس خارج شدند. کویل بدون پرداخت حقوق کارکنان، با آنها قطع همکاری کرد. ظاهراً همان هفته دارایی‌­های شرکت به گوگل فروخته شده بود.

کویل که توسط متخصصان جستجوی بسیار معتبری راه‌­اندازی شده بود، زن­ و شوهری به نام تام کاستلو و آنا پترسون تشکیل می‌­دادند. آنها قبلاً متخصص جستجوی گوگل بودند. از سوی دیگر، کاستلو، مؤسس زیفت هم بود. در نهایت هم، علی‌رغم مذاکره با سرمایه­‌گذاران خطرپذیر، همین زوج خودشان 5 میلیون دلار در شرکت سرمایه­‌گذاری نموده و در ادامه 33 میلیون دلار از شرکت‌­هایی مثل گری لاک دریافت کردند. اما با شکست این شرکت، آنا پترسون با بازگشت به گوگل، در بخش موتور جستجو دوباره مشغول به کار شد.

به منظور پیشگیری از شکست های استارتاپ ها می توانید در دوره هوش مالی شرکت کنید.

دلیل اصلی شکست این شرکت ها چیست؟استارتاپ یعنی چه؟

طبق برخی آمارها، حدود ۷۵% از استارتاپ های مشارکتی با شکست مواجه می‌شوند. بر اساس این آمارها، درصد شکست این‌گونه شرکت‌ها در آمریکا بعد از ۵ سال، ۵۰% و بعد از ۱۰ سال، ۷۰% است. در یک تحقیق از صاحبان این شرکت‌ها، علل شکست آنان پرسیده شد که اکثر آن‌ها در چند دلیل باهم اشتراک داشتند. در گفتگویی که موسسه فرکتل با بنیان‌گذاران 193 استارت آپ های شکست‌خورده داشته است، عوامل زیر را به ترتیب بیشترین میزان تأثیر، به‌عنوان مهم‌ترین دلایل شکست خود معرفی کرده‌اند:

  • مشکلات استراتژیک

عدم بررسی ایده توسط موسس استارتاپ ، موفق نبودن مدل کسب‌وکار، زمان نامناسب ورود به بازار، عدم عدم نیازسنجی محصول در بازار، عدم چرخش به‌موقع یا چرخش اشتباه، دور شدن از رویکرد اصلی

  • مشکلات مالی و بازاریابی

(عدم پیدا کردن سرمایه‌گذار، تمام شدن منابع مالی، کم‌آوردن انرژی، عدم تجربه کافی در ارزش‌گذاری محصول، بازاریابی ضعیف، محل نامناسب عرضه محصول)

  • مشکلات مدیریتی

مشکلات مدیریتی استارتاپ ها

مشکلات در افزایش مشتریان، نداشتن تمرکز درست، ناهماهنگی‌های تیمی، شکست در رقابت با رقبا، مشکلات قانونی و حقوقی، اشتباه در استخدام نیروی متخصص، عدم توجه به مشتری، نداشتن شور و اشتیاق مناسب، عدم توجه به مشکلات فنی محصول

و همه این‌ مشکلات، از تصمیم‌گیری‌های نادرست مؤسسین کسب‌وکار و اطلاعات اندک آنها در زمینه تجارت و یا عدم انتخاب مناسب بنیانگذاران سرچشمه می‌گیرند.

بنیانگذار یک استارتاپ کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در تعاریف متداول، موسس استارتاپ، کسی است که تنها دارایی‌اش یک ایده و توانایی‌های شخصی خودش است. وی باور زیادی به ایده خود دارد و با مطالعات اولیه (شامل مطالعات بازار، مدل کسب‌وکار اولیه و مشورت با متخصصان،) به دنبال جذب سرمایه و شکل‌دهی یک تیم برای ایجاد یک کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و با رشد سریع است و اصلی‌ترین وظیفه موسس استارتاپ، پرورش ایده اولیه، تیم‌سازی و جذب سرمایه است. پاول گراهام که مدیر اولین و یکی از بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده‌های دنیا یعنی Ycombinator است؛ عقیده دارد که موسسان استارتاپ ها باید پنج ویژگی مهم داشته باشند: عزم، انعطاف‌پذیری، رویاپردازی، خودسری و رفاقت.

بنیان گذار استارتاپ کیست؟

در این تعریف، بنیانگذار یا همان مؤسس استارتاپ ممکن است هرکسی و در هر شرایطی باشد. برای مثال؛ ایلان ماسک که سی‌وهشتمین فرد ثروتمند جهان در سال 2015 و بنیانگذار سه شرکت باارزش، تسلاموتورز و اسپیس‌ایکس است. همچنین موسس استارتاپ ممکن است شغل یا تحصیلات خاصی نداشته باشد. مثل استیو جابز بنیانگذار اپل، مارک زاکر برگ بنیانگذار فیسبوک و بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت.

استارتاپ دقیقاً یعنی چه؟

اما در تعریف مکتب کالیفرنیا، تولّد و بلوغ یک استارتاپ، حاصل از فعالیت مثلث بنیانگذاران است که هریک از آنها، توانایی و تجربهء ویژه ای در حیطه فعالیت خویش داشته و در یک فرآیند کاری، به انجام وظایف محوله­ء خویش می پردازند. این مثلث متشکل از سه شخص است.

  • متخصص

متخصص فردی است که در حوزه خاصی به مهارت کافی رسیده است. او می تواند شرایط مشتری خودش را آنالیز کند و برای رسیدن به هدف یا رفع مشکل، راهکار مشخصی ارائه دهد. حتی سبک شخصی خودش را برای رفع نیاز خلق کند.

  • مدیر حرفه‌ای

مدیر حرفه ای استارتاپ

مدیر کسی است که با استفاده از منابع انسانی و مادی، یک مؤسسه تولیدی، بازرگانی یا خدماتی را به نحو مطلوب اداره نماید. همچنین به منظور نیل به اهداف معین که از طرف کارفرما یا هیأت مدیره تعیین شده در واحد تحت سرپرستی خود فعالیت نماید.

  • کارآفرین

کارآفرین کسی است که یک مدل تجارت را توسعه می‌دهد، سرمایه فیزیکی و انسانی لازم برای شروع یک سرمایه‌گذاری جدید را فراهم می‌کند، آن را عملیاتی می‌کند و مسئول موفقیت یا شکست آن است و از مدیر حرفه‌ای متمایز است، زیرا علاوه بر خلق یک شرکت جدید، فردی ریسک‌پذیر و نوآور است؛ در حالی‌که مدیر تنها یک اجراکننده است. از این رو تفاوت استارتاپ و کارآفرینی امری بسیار مهم است و فعالان هر دو حوزه باید به آن توجه کنند.

بنابراین موفقیت یک استارتاپ، نیاز به همکاری چند مؤسس یا هم ­بنیانگذار دارد تا از دشواری ها و مشکلات موجود بر سر راه شرکت؛ با همکاری و پشتیبانی یکدیگر به آسانی عبور کند.

طرح استارت آپ چیست؟

طرح استارت آپ چیست؟

مسلماً هر گونه فعالیتی برای این که بتواند به نتیجه برسد نیازمند یک طرح اولیه درست است. پروسه راه‌اندازی استارت آپ نیز از این قاعده استثنا نمی‌باشد. کسانی که قصد دارند موسس استارتاپ باشند سعی می کنند که با استفاده بررسی نیاز جامعه، بهترین طرح را ارائه دهند.

استارتاپ فرهنگی چیست؟

یکی از انواع استارت آپ، استارت آپ‌های فرهنگی هستند. حوزه کاری این استارت آپ‌ها همان‌طور که از نام‌ آن‌ها نیز مشخص است فرهنگ است. البته، از آن جایی که جوامع مختلف از لحاظ فرهنگی تفاوت‌های زیادی با یک دیگر دارند، معمولاً این استارتاپ‌ها تنوع زیادی دارند. خوشبختانه به دلیل قابلیت‌های منحصر به فردی که دارند، توانسته‌اند جایگاه خوبی در میان کابران به دست بیاورند.

سخن پایانی

ما امروزه سعی کردیم که مفاهیم اولیه استارتاپ را برای شما توضیح دهیم و هدفمان این بود که بتوانیم فرصتی فراهم کنیم که تفاوت استارتاپ و کسب و کار به خوبی برای شما روشن شود. در آخر نیز توصیه ما این است که در دوره شم اقتصادی سایت ثروت آفرینان شرکت کنید تا بتوانید شناخت درستی از استارتاپ و شخصیت مؤسس استارتاپ موفق به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی