0
تومان
0
تومان

تفاوت ذائقه سرمایه‌گذاری در ایران و آمریکا

سرمایه‌گذاری در ایران و آمریکا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

 گفته می‌شود ایرانیان برای سرمایه‌گذاری عموما به سراغ بازارهای سنتی مثل طلا و مسکن می‌روند. در کشورهای توسعه‌یافته غربی اما این رفتار کاملا متفاوت است و مردم گزینه‌های متفاوت‌تری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. آیا این ادعای درست است؟ بهزاد بهمن‌نژاد پاسخ می‌دهد.

فردای اقتصاد: طبق نظرسنجی گالوپ، مسکن همچنان محبوب‌ترین دارایی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت میان آمریکایی‌هاست؛ اما محبوبیت آن به طرز محسوسی از ۴۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. محبوبیت سرمایه‌گذاری طلا نیز از ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۶ درصد در سال جاری رسیده است که بیشترین میزان محبوبیت برای طلا از سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود.

با این افزایش محبوبیت، طلا توانست رتبه دوم را از سهام بگیرد. این فلز ارزشمند عموما در زمان‌هایی که رشد مسکن و سهام تضعیف می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد. این دوره‌ها معمولا با عدم قطعیت‌های جدی یا انتظار برای رکود اقتصادی به وجود می‌آید.
در میان سایر گزینه‌ها محبوبیت سهام از ۲۴ درصد به ۱۸ درصد در سال جدید کاهش یافته است.

همچنین، جذابیت سپرده‌های ترجیحی از ۹ درصد به ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. اوراق قرضه نیز از ۴ درصد به ۷ درصد محبوبیت رسیده‌اند. همچنین، محبوبیت رمزارزها نصف شده و از ۸ درصد به ۴ درصد کاهش یافته است.

 

منبع: فردای اقتصاد 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی