0
تومان
0
تومان

تفویض اختیار یا برون‌سپاری و نقش آن در کسب‌وکار

تفویض اختیار یا برون‌سپاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واگذاری یا سپردن اختیار، نقش مهمی در کسب‌وکار دارد. تفویض اختیار که همان برون‌سپاری است؛ یک فرآیند است. فرآیندی که طی آن، انجام کاری را به فرد دیگری می‌­سپاریم.

فرض کنید پروژه‌ای در حال انجام است، چگونه می‌­توان اطلاعات این پروژه را به صورت نوشتاری به شخص دیگری منتقل کرد؟ چگونه افراد دیگر، نه شخصی که این پروژه را نوشته، می‌­توانند برای کار بر روی آن، وارد عمل شوند؟ برای پاسخ به این سوالات، باید اصول تفویض اختیار را بشناسید. با ما همراه باشید.

اصول تفویض اختیار چیست؟

برای تفویض اختیارات ابتدا لازم است شغل تعریف شود. باید وارد جزئیات کار شد و آن را به قسمت‌­هایی تقسیم کرد. تفویض اختیار در هر کسب­‌و­کاری امکان‌­پذیر است. بخش حسابداری، بخش بازاریابی، بخش تولید و فروش و غیره. تفویض اختیار، فعالیتی است که انجام می­‌شود و باید توسط افراد دارای تخصص خاص اجرا شود تا سازمان رشد کند.

افراد تازه‌­وارد با کسب­‌­وکار آشنا شوند و حجم بیشتری از کار به عنوان یک سازمان انجام شود. در این مرحله، کاری که قرار است برون‌سپاری شود باید به بخش‌هایی تقسیم گردد.

پس اول از همه، کاری که قرار است واگذار شود باید به بخش‌هایی تقسیم گردد.

تفویض اختیارات یا برون‌سپاری
اصول تفویض اختیار

تفویض اختیار در مدیریت چیست؟

از دیدگاه مدیریتی، بهترین تعریف از برون‌سپاری زمانی است که یک مدیر یا رهبر مجموعه به یکی دیگر از پرسنل، اختیار و مسئولیت انجام وظیفه محول شده را می­‌دهد.

برون‌سپاری کارآمد می‌­تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند مورداستفاده قرار گیرد.

اما بیایید برخی از موانع مهم تفویض اختیار را که بسیاری از مدیران تجربه یا احساس می‌کنند، بررسی کنیم.

  • ایگو : من خودم بهتر می­‌توانم این کار را انجام دهم.
  • زمان : توضیح دادن زمان زیادی می‌­خواهد.
  • پاسخگویی : اگر اشتباهی رخ دهد، من پاسخ­گو هستم.
  • شکاف‌­های مهارتی : کارکنان من از مهارت­‌های فنی برخوردار نیستند.
  • تهدید اقتدار : اختیارات من را کاهش می­‌دهد.

مزایای تفویض اختیار برای مدیر

  • وقت خود را آزاد کنید و در­عین­‌حال بیشتر سود کنید

با تفویض اختیار موثر در محل کار، به عنوان یک مدیر، وقت خود را آزاد می­‌کنید تا روی پروژه‌­های مهم‌­تر و وظایف استراتژیک تمرکز کنید، همچنین به رشد و توسعه سایر افراد در تیم خود کمک خواهید کرد.

  •  فرهنگ اعتماد ایجاد کنید

با این باور که من تمام کارها را خودم انجام خواهم داد، کار شما شروع به انباشته شدن خواهد کرد و کارایی شما کم خواهد شد. مدیران موفق می‌­دانند که چه زمانی باید تفویض اختیار کنند و بهره­‌وری را افزایش دهند.

وقتی به­‌درستی این کار را می‌کنید، نه تنها به دیگران انگیزه می‌دهید، بلکه به آنها احساس مشارکت داشتن می‌دهید، به پیشرفت حرفه‌ای آنها کمک می‌کنید و از مهارت‌های تیم خود استفاده می‌کنید.

  • اعتماد ایجاد کنید و انعطاف­‌پذیری تیم خود را افزایش دهید

هنگامی‌­که کارکنان در محل کار فرصتی برای به چالش کشیدن مهارت‌­های خود دریافت می‌­کنند، وفاداری و بهره­‌وری آنها احتمالاً بهبود می­‌یابد یا حداقل کاهش نمی­‌یابد.

هنگامی‌که یک کسب‌­و­کار یا مدیر از تفویض اختیار برای توسعه نیروی کار خود استفاده می‌­کند، بهتر است بداند چه کسی شایستگی‌های عملی برای انجام مهم‌­ترین وظایف را دارد.

علاوه‌­براین، همکاری به ‌عنوان یک تیم در یک پروژه انعطاف‌پذیری را افزایش داده و امکان به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، صدای افراد و رشد ایده‌های تیمی را فراهم می‌کند.

تفویض اختیار یا برون‌سپاری
مزایای تفویض اختیار برای مدیر

مزایای کلیدی تفویض اختیار برای کارمندان

  •  فرصتی برای اثبات ارزشمندی خود

زمانی که رئیس‌ شما کاری را به شما محول می‌کند، این فرصتی است که بدرخشید و مهارت‌هایی را که دارید به مردم نشان دهید.

  •  فرصتی برای مشارکت

وقتی مدیرتان شما را درگیر می‌کند، آن را به عنوان یک امتیاز مثبت و نه یک فکر منفی به حساب بیاورید. آن­ها به مهارت­‌های شما ایمان دارند و می­‌دانند که شما می‌­توانید از پس کارها بربیایید. علاوه‌­بر­این، اکنون که درگیر هستید، می­‌توانید نظر خود را ارائه دهید. رهبران خوب همیشه کارمندان خود را همراهی می­‌کنند.

  •  یک فرصت منحصربه­‌فرد برای رشد شغلی شما

وقتی مدیران به شما ایمان دارند، فرصتی عالی برای نشان دادن توانایی­‌هایتان و کارهایی است که می­‌توانید انجام دهید.

 اهمیت تفویض اختیار

تفویض اختیارات موفقیت‌­آمیز، ابزار و مجموعه­، مهارتی قدرتمند را برای مدیران فراهم می­‌کند. شما به عنوان یک مدیر می­‌توانید سه عمل مهم را انجام دهید:

  • از تیم خود به طور موثر استفاده کنید.
  • یک محیط کاری باانگیزه و شاد ایجاد کنید.
  • ایده‌­ها و افکار فعلی خود را عملی کنید.
تفویض اختیار یا برون‌سپاری
اهمیت تفویض اختیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی