0
تومان
0
تومان

تکنیک های مذاکره موفق و اصول اصلی مذاکره

تکنیک های مذاکره موفق

آنچه در این مقاله می‌خوانید

امروز می‌خواهیم تکنیک های مذاکره موفق را به شما بیاموزیم. دلیل انتخاب این موضوع نیز این است که مذاکره، یکی از پر کابردترین روش‌هایی است که برای برقراری ارتباط، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسلماً هر کسی که در مورد اصول و تکنیک‌های مذاکره بیش‌تر اطلاع داشته باشد، می‌تواند روابط بهتر و مؤثرتری با دیگران برقرار کند. از این رو، ما قصد داریم در ادامه این بحث تمام ابعاد مذاکره را به دقت مورد بررسی قرار دهیم به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

امید است در این مقاله، بتوانیم مطالبی ارزشمند و اثرگذار با موضوع اصول اصلی مذاکره و تکنیک‌های مذاکره موفق بیان کنیم که بتواند مسیر زندگی شما عزیزان را به سوی آینده‌ی روشن تغییر دهد. زمانی که افراد اختلاف نظر دارند، برای رفع مشکلشان وارد مذاکره می‌شوند با مذاکره اصولی و آموزش درست صحبت کردن میتوان بدون درگیری و اختلاف به اهداف مورد نظر در ارتباط با دیگران رسید.

تکنیک‌ های مذاکره موفق کدام‌اند؟

 

تکنیک های مذاکره صحیح

از آن جایی که مذاکره در دهه‌های اخیر در حوزه‌های مختلفی به کار گرفته شده است و کاربرد آن روز به روز بیش‌تری می‌شود، تکنیک‌های متعددی برای نحوه ورود به آن تدوین شده است که مهم‌ترین آن، عبارتند از:

  1. تقویت توانایی بحث و چانه‌زنی
  2. انجام برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده
  3. انتخاب مکان مناسب
  4. برقراری ارتباط مؤثر و استفاده درست از زبان بدن
  5. تقویت مهارت شنیداری
  6. تقویت فن بیان و مهارت‌های گفتاری

تذکری مهم در مورد تکنیک های مذاکره موفق

مذاکره موفق

یک نکته بسیار مهمی که توسط مذاکره کننده باید جدی گرفته شود این است که تکنیک‌هایی که در قسمت قبل بدان اشاره شد، جنبه کلی دارند و این در حالی است که مذاکرات با توجه به نوع هدف مذاکره کننده، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از این رو، بهتر است که مذاکره کنندگان قبل از هر کاری، سعی کنند که اطلاعات خود را در مورد مذاکره مورد نظر و ساختار آن تکمیل کنند تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.

تکنیک مذاکره

بنابراین اصول و فنون مذاکره یک توافق مشترک بین دو یا چند نفر را انجام می دهد. هدف این مذاکره برطرف شدن اختلافات بین گروه است. هر مذاکره کننده گفتگو را از نقطه‌ی شروع میکند که با موضوع طرف دیگر معمولا ناسازگار است در نتیجه مذاکره کنندگان تلاش می‌کنند که به توافقی برسند.

اینجاست که فرد مذاکره کننده باید فنون اصلی این هنر را بشناسد و بعد وارد مذاکره شود تا بتواند بر رقیبان خود غلبه کند. بنابراین داشتن هنر مذاکره، شرط موفقیت شما در بسیاری از شغلهای است که ارتباط زیادی با دیگران دارید و باید به دیگران بگوید این کار را انجام بده، آن کار را انجام نده. لذا راهی ندارید جز گفتگوی درست و جلب نظر دیگران برای رسیدن به اهدافتان. مذاکره موفق راهی به سمت ثروت آفرینی است.

چگونه مذاکره کنیم؟

چگونه مذاکره کنیم؟

یکی از اصول و فنون مذاکره، زمانبندی درست آن بوده که ممکن است بسیار کوتاه یا بلند باشد. زیرا گاهی افراد از مذاکره سرباز می‌زنند تا وقتشان صرف چانه زنی نشود، بنابراین برای مذاکره باید وقت کافی داشته باشیم.

بسیاری از روشهایی که در مذاکره به کار می‌رود بستگی به عکس العمل طرف مقابل نیز دارد. چون در مذاکره عکس العمل، طرز فکر و رفتار طرف مذاکره را در شرایط مشابه باید مورد بررسی قرار داد. مثلا در مذاکره چه حالتی دارد، آیا انعطاف پذیراست، تا چه اندازه از احساساتش استفاده می‌کند، چه مقامی واختیاری دارد.

کلا در مذاکره کردن باید روشهای متقاعد کردن دیگران و چگونه فردی با نفوذ باشیم را باید خوب یاد بگیریم. زمانی که افراد با هم در تعامل هستند از رفتارها، لهجه، حالات چهره و زبان‌ِ بدن هم الگوبرداری می‌کنند و در هنگام مذاکره و بحث از آن تقلید می‌کنند، بنابراین در مذاکرات در مورد خودتان بیشتر صحبت کنید.

از نکاتی که در مذاکره اصولی باید رعایت شود: طرح سؤال مناسب موضوع مورد بحث، گوش‌ دادن و یادداشت‌ برداری میتوان اشاره کرد. بنابراین از نکات و اصول اصلی مذاکره، نگرش و طرز برخورد طرفین درباره‌ی موضوع مورد بحث خواهد بود. زیرا نگرشها و طرز برخورد افراد نسبت به یک موضوع متفاوت بوده و همین موضوع در جریان مذاکره اهمیت زیادی دارد.

اهمیت اصول و فنون مذاکره

اصول و فنون مذاکره

در مزاکره همیشه با دانش و علم مرتبط به موضوع مورد بحث وارد مذاکره شوید، با تسلط به موضوع مذاکره در برابر سؤالات مختلفی که از سوی طرفین مطرح می‌شود، دچار مشکل نمی‌شوید و با اعتماد به نفس در برابر طرف مقابل ظاهر می‌شوید.

همچنین قبل از مذاکره درباره‌ی موضوع و الگوهای رفتاری طرف‌های مذاکره کننده، اطلاعاتی را کسب کنید و بعد وارد بحث شوید. این فن در مذاکره باعث می‌شود بر موضوع و طرف مقابل چیره شوید و میدان مذاکره را در دست بگیرید تا موفق شوید.

لازم به ذکر است داشتن مهارتهای فردی در مذاکرات اهمیت فراوانی دارند، حالا می‌خواهد مذاکرات رسمی باشند یا غیر رسمی، باید این مهارتها تأثیر مثبتی در مذاکره بگذارند.

اصول مذاکره

از جمله مهارتهای فردی که میتواند یک مذاکره خوب داشته باشد: 1. ارتباط کلامی مؤثر که برای یک مذاکره‌ی اثربخش و موثرنیاز است 2. خوب گوش دادن 3. مهارت تصمیم‌گیری مناسب 4. جسارت که یک ویژگی فردی مناسب بوده و اعتماد به نفس را بالا می‌برد.
5. مقابله با شرایط دشوار که در مذاکره با بحث‌ها و گفتگو‌های شدید نتیجه بخش است.

سخن پایانی

ما امروز به طور مفصل در مورد تکنیک های مذاکره موفق صحبت کردیم و اصول اصلی مذاکره را بیان کردیم. توصیه‌مان به علاقه‌مندان این است که در دوره اصول و فنون مذاکره که در سایت ثروت آفرینان برگزار می‌شود، شرکت کنند تا از این طریق بتوانند با جدیدترین متدها و تکنیک‌ های مذاکره موفق آشنا شوند و اطلاعات خود را در مورد این مهارت مهم افزایش دهند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی