0
تومان
0
تومان

مذاکره در موقعیت های گوناگون

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

مذاکره در موقعیت‌های گوناگون باید به روش های مختلفی انجام شود اما ممکن است بسیاری از افراد اطلاع نداشته باشند در هر موقعیت باید از کدام تکنیک استفاده کرد در این مقاله همراه شما هستیم تا تاکتیک های مذاکره را کنار هم بیاموزیم.

تعریف مذاکره

مذاکره عبارت است از جمع شدن گروهی از افراد برای دستیابی به خواسته های خود که گفت و گو انجام می‌شود. در جلسه مذاکره دو گروه خواسته‌های خود را مطرح می کنند و هر یک با توجه به منفعت خود تصمیم می‌گیرند که با طرف مقابل به توافق برسند یا دست خالی جلسه را ترک می‌کنند.

مذاکره در موقعیت های گوناگون

جایگاه و موقعیت هایی که انسان ها مقابل هم قرار می گیرند که مذاکره ای را داشته باشند مختلف و متنوع است. از این رو مذاکره در موقعیت های گوناگون نیز متفاوت است. گاهی شما به عنوان نماینده یک شرکت در یک مذاکره حضور می یابید یا می توانید به عنوان نماینده یک شخص یا کشور در سر میز مذاکره حضور پیدا کنید.
تغییر این جایگاه و تنوع این موقعیت‌ها اسم خاصی به مذاکره می‌دهند. ما مذاکره سیاسی، اقتصادی، سازمانی، فرهنگی، نظامی و… را می‌توانیم به عنوان جایگاه‌های مذاکره بیان کنیم. از این رو می‌توان متوجه شد که مذاکره در موقعیت‌های گوناگون به شدت با یکدیگر تفاوت دارد.

مذاکره سیاسی

یکی از مذاکره در موقعیت های گوناگون مذاکره سیاسی است. در مذاکرات سیاسی و در عرصه دیپلماسی میزبان قبل از شروع مذاکره مهمانان را باید به یک وعده غذایی اصلی دعوت کند. این دعوت به ناهار یا شام بیانگر این است که تاکتیک مذاکره شناسایی شود. نحوه غذا خوردن این نتیجه را باید به شما بدهد. مذاکره با موضوع سیاسی آداب و رسوم خاصی برای خویش را دارد. رعایت این آداب برای پیشبر مذاکره با کیفیت موثر است.
در مذاکرات دیپلماتیک رعایت ادب و احترام یکی از ملزومات اصلی به شمار می‌رود. در این گونه مراودات وقتی کسی هنگام غذا خوردن مخاطب صحبت قرار می‌گیرد باید دست از غذا خوردن بردارد و سرپا گوش شود و به گوینده توجه داشته باشد.

ترک مذاکره در موقعیت‌های گوناگون سیاسی

ترک میز مذاکره باید برای طرفین با اجازه سرپرست مربوط انجام شود. هیچ شخصی حق خروج از میز مذاکره را ندارد مگر با در جریان قرار داردن مدیر هیات مذاکره و این خروج تا زمانی لازم به اجرا است که هر دو طرف مذاکره مدیر خود را سر میز داشته باشد.

هنگام دست دادن با طرف مذاکره باید بسیار دقت داشته باشید چون این اولین برخورد فیزیکی شما با طرف مقابل است. در جلسات بین المللی مقامی که درجه بالاتری دارد دست خود را برای دست دادن جلو می آورد در غیر این صورت مقام پایین برای دست دادن پیش قدم نمی‌شود. مدت زمان دست دادن نیز به مقام بالاتر بستگی دارد و تا زمانی که او دستش را نکشیده است دست دادن ادامه دارد.

زبان بدن در موقعیت های گوناگون مذاکره
هنگام صحبت در مذاکرات 7 % را کلمات پیش می بردند. آهنگ صدا 38 % نقش دارد و بقیه را زبان بدن تشکیل می‌دهد. برخی از حرکات بدن مانند صورت و چشم اگر عمدی باشد می‌تواند تعبیر نامناسبی برای شما داشته باشد و نتیجه مذاکره را کاملا تغییر دهد. کسی که با شما صحبت می‌کند نباید نگاه خود را از او بگیرید این حرکت به معنی عدم علاقه به ادامه بحث و کسل بودن صحبت ها است. بدون شک در این مواقع هوش کلامی به مذاکره در موقعیت های گوناگون کمک فراوانی خواهد کرد.

مذاکره در موقعیت های گوناگون اقتصادی 

از جمله مذاکره در موقعیت‌های گوناگون می‌توان به مذاکره در موقعیت‌های اقتصادی اشاره کرد. هر کسب و کاری با یک مذاکره آغاز خواهد شد. اگر این مذاکره موفق باشد کسب و کار پیشرفت بهتری خواهد داشت. وقتی بحث مذاکرات اقتصادی و مالی میان باشد این مذاکرات سبک و سیاق خودش را مطلبد.

در یک مذاکره اقتصادی طرفین سعی بر این دارند که شرایط را به نفع خودشان پیش ببرند.
مذاکرات اقتصادی به خاطر حساسیت‌هایی که دارد باید طرفین سعی کنند با قوانین تجاری آن کشور یا شهر آشنا باشند. این قوانین هستند که شما را برای این مذاکرات آماده می‌کنند.

مذاکره اقتصادی زیر مجموعه خودش مذاکرات بازرگانی یا بازاربی را همراه دارد. این مذاکره برای جابه جایی‌های مالی اتفاق می افتد و داد و ستد و تجارت در آنها نقش اصلی را ایفا می‌کند.

مذاکره سازمانی

بدون شک می‌توان مذاکره سازمانی را به عنوان مذاکره در موقعیت‌های گوناگون نام برد. اکثریت مدیران حرفه‌ای از اهمیت مذاکره آگاه هستند. این مدیران زمان قابل توجهی از زندگی خود را صرف مذاکره و داد و ستد می‌کنند. اثربخش بودن حرفه‌ای آنان تاثیرپذیر از توانایی آنها در فن بیان است. افراد زمان زیادی را صرف مذاکرات خود می کنند اما تعداد کمی از مدیران هنر مذاکره را بلد هستند.
در مذاکرات سازمانی هنر و فن بیان مذاکره کننده از ملزومات یک مذاکره حرفه‌ای به شمار می‌رود. زمانی که افراد یا گروهی به عنوان نماینده یک سازمان وارد یک مذاکره می‌شوند هدف خاصی را دنبال می‌کنند. این جهات مبتنی بر دو نگرش رقابتی یا همکاری است.

مذاکره فرهنگی

مذاکره فرهنگی مبادله دو فرهنگ است. این دسته از مذاکره هم در مذاکره در موقعیت های گوناگون شناخته می‌شود. این فرهنگ می‌تواند میان دو روستای کوچک مبادله شود یا میان دو کشور پهناور که از فرهنگ و تمدن سرشار هستند. در مذاکرات فرهنگی دو نماینده از هر فرهنگ و آداب و رسومی مقابل هم قرار می‌گیرند که سنت و فرهنگ خود را به طرف مقابل آشنا کنند.
در مذاکرات فرهنگی معمولا پول رد و بدل نخواهد شد. تمرکز بحث بر سر فرهنگ و آداب منطقه‌ای است که مورد صحبت قرار می‌گیرد. فرهنگ های سخت و پرآداب مانند فرهنگ‌های آسیایی، آمریکای لاتین و خاورمیانه از اهمیت فراوانی برخوردار است.
در این فرهنگ ها فقط کلمات پیام را مخابره نمی‌کنند بلکه معانی از مضمون گرفته می شود. مضمون گاهی سوتفاهماتی را ایجاد می‌کند که باید جلوی آن را به واسطه متن گفت و گو گرفت. بنابراین ارتباطات در مذاکرات فرهنگی به جنبه‌های بدون کلام بستگی دارد.

مذاکره نظامی

مذاکره نظامی را هم می‌توان به عنوان مذاکره در موقعیت‌های گوناگون نام برد. جنگ‌ها به واسطه سوتفاهمات اتفاق می‌افتد. یک سو تفاهم می‌تواند اختلافی را بین دو انسان به یک جنگ مانند جنگ جهانی تبدیل کند. درگیری میان دو یا چند کشور ارتش و نیروی نظامی آنها را درگیر می‌کند. اگر فرماندهان نظامی هر کشور بتوانند با یکدیگر مذاکره داشته باشند شاید بتوان مدت جنگ‌ها را به کم‌ترین زمان ممکن کاهش داد.
غیر از مذاکرت در زمان جنگ و درگیری مذاکرات نظامی برای خرید و فروش ادوات نظامی هم صورت می‌پذیرد. خرید اسلحه، موشک، هواپیماهای جنگی و… از مذاکرات نظامی رد و بدل خواهد شد. ارتش نظم و ترتیب خاصی برای خودش دارد. این نظم و تربیت در مذاکرات هم استفاده می‌شود.
در مذاکره نظامی طرفین قوانینی را رعایت می‌کنند که در مذاکرات دیگر کاربرد ندارد. این قوانین مختص ارتش هر کشور است که به نوعی فرهنگ نظامی هر کشور را به نمایش می‌گذارد.
نتیجه می‌گیریم که برای هر مذاکره در جایگاه‌ها و موقعیت‌های مختلف شرایط و الگوهای خاصی را باید در نظر داشت. رعایت این الگوها موجب به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود. پس اگر می‌خواهید به نتیجه برسید باید با مذاکره در موقعیت‌های گوناگون آشنا باشید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کامل در خصوص مذاکره در موقعیت‌های گوناگون صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در خصوص موقعیت های مختلف مذاکره به شما منتقل کردیم امید است که این تکنیک ها را در زندگی خو به کار گیرید و به موفقیت های خوبی دست پیدا کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی