0
تومان
0
تومان

منظور از روند صعودی و نزولی در انواع بازار چیست؟

رون صعودی و نزولی در بازار

آنچه در این مقاله می‌خوانید

 روند صعودی یا نزولی شدید بازار هرگز خوشایند نیست. نوسانات بازارها می‌­تواند آنقدر ناراحت‌­کننده و پرنوسان شود که سرمایه­‌گذاران ممکن است، مجبور به خروج از سرمایه­‌گذاری‌­های خود، دقیقاً در زمان اشتباه شوند. بازارهایی که رشد مداوم و یا قابل­‌توجهی را تجربه می‌­کنند، بازار صعودی یا بازارهای گاوی نامیده می‌­شوند. بازارهایی که کاهش مستمر و یا قابل‌­توجه دارند نیز بازار نزولی نامیده می­‌شوند. هر دو فرصت­‌ها و خطرات منحصربه­‌خود را دارند.

خواه ارزهای دیجیتال، سهام، املاک یا هر دارایی دیگری باشد، اغلب بازارهایی را خواهید دید که به دو صورت تعریف شده‌­اند: بازار صعودی یا بازار نزولی. به بیان ساده، یک بازار گاوی یک بازار روبه‌رشد است و یک بازار خرسی، یک بازار با روند نزولی و در حال سقوط است. از آنجا که بازارها اغلب نوسانات روزانه و شرایط نزولی و صعودی (حتی لحظه‌­ای) را تجربه می‌­کنند، در این مقاله به بررسی روند صعودی و نزولی انواع بازارها پرداخته­‌ایم.

روند صعودی و نزولی بازار
بررسی روند صعودی و نزولی بازار

روند صعودی بازار  دقیقا چیست؟

روند صعودی بازار به عنوان دوره‌­ای تعریف می‌­شود که بیشتر سرمایه‌­گذاران در این دوره، سهام خرید می­‌کنند. زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه است، اعتماد بازار بالا بوده و قیمت‌­ها در حال افزایش است. اگر می­‌بینید که قیمت­‌ها به سرعت در یک بازار خاص روند صعودی دارند، ممکن است نشان‌ه­ای باشد که اکثر سرمایه­‌گذاران نسبت به افزایش بیشتر قیمت خوش‌بین هستند، یا بازار ” صعودی” است.

سرمایه­‌گذارانی که معتقدند قیمت‌­ها در طول زمان افزایش می­‌یابد، “گاو نر” نامیده می­‌شوند. با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، یک چرخه مثبت ظاهر می‌شود که تمایل به جذب سرمایه‌گذاری بیشتر داشته و موجب می‌شود قیمت‌ها همچنان رو به صعود باشند.

ازآنجایی‌­که قیمت هر ارز دیجیتال به شدت تحت‌­تأثیر اعتماد مردم به آن دارایی است، یکی از استراتژی‌هایی که برخی از سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند، تلاش برای تعیین خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در یک بازار خاص است.

چه چیزی پایان روند صعودی بازار را تعیین می­‌کند؟

حتی در طی یک روند صعودی در بازار، نوسانات، افت و اصلاحات در طول مسیر وجود خواهد داشت. حرکت­‌های نزولی کوتاه‌­مدت به‌راحتی می­‌تواند به اشتباه به‌­عنوان پایان یک بازار صعودی تعبیر شود. بنابراین، بررسی عملکرد قیمت در بازه زمانی طولانی‌تر و درنظرگرفتن نشانه‌های احتمالی تغییر روند از منظری وسیع‌تر، مهم است.

تاریخ نشان داده است که صعودی یا نزولی شدن بازارها خیلی زیاد دوام نمی‌­آورد و در یک لحظه ممکن است دست­خوش تغییراتی شوند. این بالا و پایین شدن بازارها می­‌تواند توسط هر چیزی از اخبار منفی مانند قوانین نامطلوب گرفته تا شرایط پیش­‌بینی نشده، مانند همه‌­گیری COVID-19 ایجاد شود. یک روند نزولی شدید می‌تواند آغازگر یک بازار نزولی باشد که در آن سرمایه‌گذاران، بیشتر بر این باورند که قیمت‌ها به کاهش خود ادامه خواهند داد و باعث مارپیچ نزولی در بازار می‌شوند. چرا که سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از ضرر بیشتر اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.

روند صعودی و نزولی در بازار
پایان یافتن روند صعودی بازار

بازار نزولی چیست؟

بازار نزولی به دوره‌ای گفته می‌شود که عرضه بیشتر از تقاضاست، اطمینان پایین و قیمت‌ها در حال کاهش است. به همین دلیل است که سرمایه­‌گذاران بدبین که معتقدند کاهش قیمت­‌ها ادامه خواهد داشت “خرس” نامیده می‌­شوند.

تجارت در بازارهای سهام نزولی می­‌تواند دشوار باشد، به خصوص برای معامله‌­گران بی­‌تجربه.

پیش­‌بینی اینکه چه زمانی بازار نزولی به پایان می‌­رسد و چه زمانی به پایین‌­ترین قیمت رسیده است دشوار می­‌باشد. چرا که بازگشت مجدد به شرایط ثابت و نرمال بازار معمولاً یک فرآیند کند و غیرقابل پیش‌­بینی است که ممکن است تحت تأثیر عوامل خارجی مثل رشد اقتصادی، روان­شناسی سرمایه‌­گذاران و اخبار یا رویدادهای جهانی قرار گیرد.

روند صعودی و نزولی در بازار
روند بازار چگونه است؟

روند بازار چگونه است؟

اما این بازارها می­‌توانند فرصت­‌های مختلفی را نیز به همراه داشته باشند. به‌­هرحال، اگر استراتژی سرمایه‌­گذاری شما بلندمدت باشد، خرید در بازار نزولی می­‌تواند با معکوس شدن چرخه نتیجه دهد. سرمایه­­‌گذاران با استراتژی‌­های کوتاه­‌مدت نیز می‌­توانند از افزایش یا اصلاحات موقت قیمت بهره‌مند شوند.

برای سرمایه­‌گذاران پیشرفته‌­تر، استراتژی‌­هایی مانند فروش کوتاه­‌مدت وجود دارد. این یک استراتژی مبتنی­‌بر بازی است که قیمت یک دارایی کاهش می‌­یابد. استراتژی دیگری که بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، هزینه متوسط ​​دلاری است که شما در هر هفته یا ماه، مبلغ معینی (مثلاً 50 دلار) سرمایه‌گذاری می‌کنید، صرف­‌نظر از اینکه دارایی افزایش یا کاهش می‌یابد. این کار، ریسک شما را بالا می‌­برد و به شما امکان می‌­دهد در هر دو بازار گاو و خرس سرمایه‌گذاری کنید.

منشأ پیدایش اصطلاحات “گاو نر” و “خرس”

مانند بسیاری از اصطلاحات مالی، منشأ این اصطلاحات نامشخص است. بااین­حال، بیشتر مردم فکر می‌کنند که این اصطلاحات از نحوه حمله حیوانات ناشی می‌شود: گاو نر با بلند کردن شاخ‌ها حمله می‌کند، خرس‌ها با تاب دادن پنجه‌های خود به پایین. البته در مورد منشأ این اصطلاحات، تاریخچه طولانی نظریه و شواهد وجود دارد.

برای آگاه شدن از روند بازار، دوره شم اقتصادی موسسه ثروت آفرینان می‌تواند نقطه شروع خوبی برای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی