0
تومان
0
تومان

سمینار سلاطین کسب و کار علی نقیب 1396.11.30

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

سمینار سلاطین کسب و کار علی نقیب

سمینار سلاطین کسب و کار علی نقیب

فردی که «داروگر» را از ورشکستگی رهانید

گزارش دوازدهمین برنامه سلاطین کسب و کار؛ زندگی حرفه‌ ای علی نقیب

دوازدهمین جلسه از سلسله برنامه‌ های سلاطین کسب و کار دوشنبه (سی ‌ام بهمن‌ ماه ۱۳۹۶) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. علی نقیب، مدیرعامل فعلی محصولات آرایشی و بهداشتی دکتر عبیدی، میهمان این برنامه بود. وی در کارنامه حرفه ‌ای‌ خود، دارای سابقه موفق مدیرعاملی سه شرکت زمزم، داروگر و دکتر عبیدی است و با شیوه مدیریتی ‌اش توانسته در مقاطع زمانی فعالیت در هر کدام از این برندها، روزگار درخشانی را برای آن ‌ها رقم بزند. نقیب در قسمت نخست، آنچه بر زندگی حرفه ‌ای‌ اش گذشته را با شرکت کنندگان در میان گذاشت. در قسمت دوم نیز طبق روال هر هفته امیرحسین مظاهری زندگی ‌نامه حرفه ‌ای وی را مورد نقد و بررسی قرار داد.

از کودکی در فضای کسب و کار قرار گرفتم

علی نقیب در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شده و فارغ ‌التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه شریف است. وی اگر چه به گفته خود در کارگاه فنی دانشگاه شریف و از کار دانشجویی، فعالیت حرفه‌ ای خود را به صورت رسمی آغاز کرده. از کودکی در فضای کسب و کار پدرش در بازار، این فضا را به خوبی درک کرده است .

علی نقیب: «فضای کسب و کار من از کودکی شروع شد، پدرم بازاری بود و من گاهی از ایشان سوالاتی می‌ پرسیدم که اطرافیان را متعجب می‌ کرد تا جایی که اعتقاد داشتند من از سنم بسیار بزرگتر هستم.»

با ورود مدرنیته به ایران در اواخر دوره پهلوی دوم و آغاز استفاده پایتخت ‌نشینان از صنایع چوبی، نقیب مصمم به تاسیس کارگاهی در همین زمینه می ‌شود؛ کارگاهی با مشارکت رئیس کارگاه فنی دانشگاه شریف که تحصیل‌ کرده آلمان بود؛ اما دیری نمی ‌پاید که ایجاد شرایط انقلابی در کشور و شرایط بحرانی آن روزگار، منجر به ورشکستی وی می‌ شود.

این ورشکستگی اما مانع از تکاپو در جهت دستیابی به آرزوهای دور و دراز علی نقیب نمی‌ شود؛ پس به فاصله کوتاهی پس از آن با مشارکت تعدادی از دوستان خود شرکتی در زمینه برق تاسیس می ‌کند و همزمان با آن به صورت مستقل شرکت مهندسی مشاوری را به ثبت می‌ رساند که اتفاقا در مقطع خود بسیار موفق عمل می ‌کند؛ اما باز شرایط بحرانی کشور در برهه جنگ هر دوی این فعالیت ‌ها را با شکست مواجه می ‌سازد.

سه گام موفق؛ زمزم، داروگر، دکتر عبیدی

گام بعدی علی نقیب اما، گامی رو به سوی موفقیت‌ های پی‌ در ‌پی اوست؛ وی در سال ۱۳۶۵ به عنوان مدیرعامل شرکت «زمزم» انتخاب می ‌شود و در حالی که شرایط بازار به شدت تحت تاثیر سهمیه ‌بندی ‌های اجناس بود؛ با پشتکار و تدبیر موفق می‌ شود سهمیه بیشتری را از شرکت رقیب یعنی «کانادا درای» به دست آورد.

موفقیت درخشان بعدی وی در شرکت «داروگر» به دست می‌آید؛ برندی که به گفته نقیب هنگام ورود او، به رغم قدمت هفتاد ساله ‌اش اما فرسوده و بازار از دست داده بود: «من با یک بررسی ساده متوجه شدم که اکثر جوان ‌ها می ‌گویند شامپو خمره ‌ای و مایع ظرفشویی ریکا برای قدیمی‌ هاست. نسل قدیم محصولات داروگر را می ‌خریدند اما نسل جدید آن را قدیمی می ‌دانستند. من فکر کردم که چطور می‌ توانیم در کودکان نفوذ کنیم و حاصل این اندیشه تیزر تبلیغاتی صدف و قورقوری بود که توانست داروگر را از سال ۷۶ دوباره احیا کند و حتی فروش محصولات بزرگسال آن را تحت تاثیر قرار دهد.»

داروگر

نقیب در شرکت داروگر، برای نخستین بار تکنولوژی تویوپ‌ های چندلایه خمیردندان را وارد و تنها با تغییر اندکی در شامپو های خمره ‌ای، بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار را نصیب این برند می ‌کند.

سرانجام داروگر با فعالیت ‌های مدبرانه او طی ۱۶ سال به یک هلدینگ بزرگ تبدیل می‌شود: «من سال ۷۳ که به داروگر وارد شدم، این کارخانه ۴۰۰ پرسنل، دفتری با مساحت ۲۰۰ متر در خیابان وزرا و کارخانه‌ای با وسعت ۲۰ هزار متر زمین در جاده کرج داشت و ۷-۸ نوع محصول تولید می‌کرد. سال ۸۹ که از این شرکت بیرون آمدم، این شرکت به یک هلدینگ کمپانی بزرگ با پنج شرکت تولیدی تبدیل شده بود که ۲۶۰۰ پرسنل و ۱۶۰ نوع محصول مختلف داشت و جزو ۵۰ شرکت اول بورس بود.»

دکتر عبیدی

مرحله بعدی مدیریت نقیب، در شرکت بهداشتی دکتر عبیدی رقم می‌خورد؛ برندی قدیمی اما ورشکسته که به گفته او هنگام ورودش (۱۳۹۰)، ۷ سال بود که از فوت بنیان‌گذار آن می‌گذشت؛ شرایطی که البته برای مدیر موفقی چون او به هیچ عنوان تهدید به شمار نمی‌رفت: «این شرایط برای من که تجربه‌ای ۱۷-۱۸ ساله داشتم فرصت بود؛ بنابراین توانستم ظرف مدت ۴- ۵ سال شرکتی را که تنها ۱۷ پرسنل از آن باقی مانده بود، امروز به ۵۰۰ پرسنل برسانم.»

مرکز تحقیقاتی را که روزی وی برای محصولات دکتر عبیدی ایجاد کرد و از متخصصان بسیار خبره و گران‌قیمت در آن بهره برد به عقیده بسیاری از ناظران، هزینه اضافی بود که بر فروش اندک این شرکت تحمیل می‌شد؛ اما همان نهالی که نقیب آن روز با اعتقاد راسخ خویش بر کاشتش پای فشرد، امروز به درختی پربار بدل شده که ثمراتش با محصولات خارجی رقابت می‌ کند.

توجه به نیروی انسانی و نیاز بازار

نقیب عامل موفقیت خود در سه شرکت زمزم، داروگر و دکتر عبیدی را در دو عنصر خلاصه می‌کند: توجه به نیروی انسانی و نیاز بازار. وی امروز با سابقه مدیریتی طولانی و درخشان معتقد است که باید علاوه بر استفاده از نیروهای متخصص، به گونه‌ای به همه نیروها از ذیل تا صدر اهمیت داد که همگی برایند کار را متعلق به خودشان بدانند تا بتوانند از جان و دل در جهت موفقیت برندی که در آن مشغول به فعالیت هستند بکوشند: «خیلی‌ها فکر می‌کنند وقتی به موفقیت رسیدند همه چیز برای خودشان است. این افراد در درازمدت شکست می‌خورند چون همه آن‌ ها را تنها می‌گذارند.»

سمینار سلاطین کسب و کار علی نقیب

از نیروهای گران ‌قیمت‌ استفاده‌ کنید

در بخش دوم این برنامه، امیرحسین مظاهری با پرسش همیشگی «از وی چه آموختیم؟» به تحلیل و بررسی زندگی حرفه‌ ای علی نقیب پرداخت و با اشاره به اینکه بسیاری از صاحبان کسب و کار قاعده بازی خود را بر نباختن می ‌گذارند، این امر را دلیلی بر محافظه‌ کاری آن ‌ها خواند و افزود: «نقیب اما به شیوه‌ ای متفاوت عمل کرد، او نیرو های گران ‌قیمت را در کسب و کار خود به کار گرفت و توانست به موفقیت دست یابد.»

سمینار سلاطین کسب و کار علی نقیب

مظاهری سپس با بیان اینکه تیپ ‌های شخصیتی متخصص و کارآفرین بیشتر به دنبال کاهش هزینه ‌ها هستند، اظهار داشت: «افرادی با تیپ نقیب که تیپ شخصیتی‌ شان مدیر متخصص است به دنبال تفویض اختیار هستند؛ بنابراین نیرو هایی بهتر از خود را به کار می ‌گیرند.» به زعم وی «صرفه‌جویی در نیرو های انسانی درست، غلط‌ ترین کار است.»

مظاهری با این مقدمه علت ورشکستگی بسیاری از شرکت ‌ها را در امساک در دو عامل نیروی انسانی و تبلیغات دانست؛ عواملی که به عقیده وی نقیب توانسته بود با بهره‌ گیری از آن ‌ها بهترین نتایج را به دست آورد.

سمینار سلاطین کسب و کار علی نقیب

از پتانسیل ‌های موجود بهره ببرید

نکته دیگر جالب توجه مظاهری در زندگی حرفه ‌ای علی نقیب، توجه وی به داشته ‌های موجود است: «یکی از نکات جالب در نقیب، استفاده از مدل ماکروسافت و اپل است؛ به این معنی که آن ‌ها همواره در حال بهبود بخشیدن مستمر به محصولات موجود خویش هستند. در حالی که بسیاری از کارآفرینان به محض عدم دستیابی به نتیجه، همه چیز را متحول می‌کنند و به جای استفاده از پتانسیل ‌های موجود به دنبال در انداختن طرحی نو هستند. نقیب اما از داشته‌ های داروگر و عبیدی بهره برد؛ پس ببینیم چه داریم، روی چه می‌ توانیم کار کنیم و چه کاری را خوب انجام می‌ دهیم. اگر کاری را خوب انجام می‌ دهیم؛ اما نتیجه نمی‌ گیریم به دنبال رفع اشتباهات آن باشیم مثل کاری که نقیب در مورد شامپوی خمره‌ ای انجام داد.»

وی در پایان ” سمینار سلاطین کسب و کار علی نقیب ” یکی از اشکالات بزرگ انسان‌ ها را ندیدن اشتباهاتشان دانست و شرکت‌ کنندگان را به یافتن اشکالات و در عین حال پتانسیل ‌های خود توصیه کرد.

سمینار سلاطین کسب و کار علی نقیب

سلاطین کسب و کار دوشنبه هر هفته در فرهنگسرای رسانه برگزار می ‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

3 پاسخ

  1. داروگر که الان دوباره برشکشت شده و کارگران در اعتصابن همش هم میگن برای مدیریت قبلی بوده که بدهی به بار آورده و زیان انباشته داره هم داروگر هم تولی پرس به نظرم اگه راست میگه بیاد این دو شرکتو بیاد ادغام کنه الان بازار از دست هم داروگر هم عبیدی داره خارج میشه و شرکت های با تولید برند های خارجی بازارو دارن دست میگیرن مثل امو و پرسیل و …

  2. با سلام
    چنانچه لطف بفدمایید امکان دانلود سمینار رو فراهم کنید ممنون میشیم
    دانشجویان اصفهان و شیراز رو از برنامه های خودتون بهرمند کنید
    هرچند خلاصه سمینار اوره شده اما بطور کاملتر میشه از طریق برنامه ویدئویی بعد مصافت و عدم حضور ما رو جبران کنه
    سپاس بیکران از شما

  3. با سلام و تشکر.پکیج ها در حال ساخت هستش.قراره به زودی اونا رو توی سایت بزاریم.اگر با موسسه تماس بگیرید و شماره تماس خودتون رو بدید به محض اینکه پکیج ها ساخته بشه با شما تماس میگیرن.
    09038539003
    09038539004
    02126403740

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی