0
تومان
0
تومان

لزوم کاربرد تجارت الکترونیک توسط مدیران

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تجارت الکترونیک

با شکل گرفتن انقلاب صنعتی نوع تجارت نیز از شکل سنتی به مدرن تغییر پیدا کرد به نام تجارت الکترونیک و فرصت های تازه ای ایجاد کرد تا مجموعه ثروت آفرینان بتواند جنگنده های اقتصادی ایران را در مدار موفقیت به پرواز درآورد. در تجارت سنتی زمان و هزینه زیادی صرف داد و ستد می شد، تا کالایی به دست مصرف کننده برسد، اما امروزه، با توجه به نیاز انسان که ذاتا در پی کم ترین زمان و کم هزینه برای تامین مایحتاج خود است، افراد کارآفرین نیز از به روزترین روش ها برای انتقال اطلاعات و کالا به مشتری بهره می گیرند.

تجارت الکترونیک (electronic business) به مفهوم انجام فرایندهای تجاری در اینترنت است که این فرایندها شامل: خرید و فروش کالا و خدمات، پردازش پرداخت ها، مدیریت کنترل تولید … است.

چرا این سبک تجارت از دید شرکت ها با اهمیت تلقی می شود؟

از آنجایی که E-business می تواند طیف گسترده ای از خدمات را پوشش دهد، در بین شرکت ها از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. روش هایی مثل طراحی سایت سبب شده اغلب شرکت ها با استفاده از تبلیغات در سایت بتوانند مسیر دستیابی مشتری به خدمات را نزدیک تر کند. از طرفی اگر فروشنده ای سایت نداشته باشد، مشتری نگاه بدبینانه ای به او خواهد داشت. لذا امروزه تجارت الکترونیکی نقش مهمی در ارتباط مشتری با فروشنده دارد.

براساس آمار منتشر شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران در سال 97 بیش از 75 درصد جمعیت ایران از اینترنتت استفاده می کنند و آمار نشان داده در همان سال 111 هزار میلیارد تومان توسط مردم ایران خرید آنلاین صورت گرفته است. آمار مندرج می گوید: 46 درصد از بیزینس ها و 77 درصد از خریداران اینترنتی در پایتخت بوده که 44 درصد از این کسب و کارها خانگی و 72 درصد آنها کمتر از 5 کارمند دارند و تنها حدود 6 درصد از آنها بیش از 30 کارمند دارند.

خرید و فروش سنتی یا اینترنتی؟

یادگیری تجارت الکترونیک یا به روز بودن یک مدیر در هر کسب و کاری لازمه ی پیشرفت آن کسب و کار است. خصوصا در شرایط کنونی که هر لحظه اتفاقات جدیدی در دنیای تجارت الکترونیکی رخ می دهد، مثل بازاریابی به سبک اینترنتی، خدمات رسانی به مشتری… هر کالایی که یک مدیر می خواهد به فروش برساند و یا خدماتی که می خواهد ارائه بدهد بهترین راه استفاده از روش های الکترونیک و اینترنت که مربوط به اینترنت و شبکه های مجازی (تلگرام، واتزآپ، اینستاگرام و…) و از همه مهمتر خود استفاده از سایت است. سایت معرفی کننده و نشان دهنده عملکرد یک مجموعه است.

امروزه کسی وقت خود را برای خرید قطعه، کالا و یا خدمات برای رفتن به بازار و جستجوی حضوری در بازار صرف نمی کند. بلکه راحت ترین و بهترین راه را انتخاب می کند، یعنی سرچ در اینترنت، یا شبکه های مجازی و بعد از دریافت اطلاعات کامل محصول مورد نیاز خود را انتخاب کرده و بصورت تلفنی یا خرید آنلاین سفارش می دهد.

اولین، کم خرج‌ترین و به صرفه‌ترین راه ارتباطی مشتری با فروشنده

اولین، کم خرج ترین و به صرفه ترین راه ارتباطی مشتری با فروشنده اینترنت است. استفاده از اینترنت در ایران که کشور نوپایی در امر بکارگیری از اینترنت است، در حال گسترش بوده و در خارج از ایران نیز سالهاست که از این روش الکترونیکی استفاده می شود. مثلا شرکتی مثل شرکت آمازون بزرگترین شرکت دنیا شده است از همین مارکتینگ اینترنتی استفاده کرده است.

از شرکت هایی هم که در ایران در این زمینه غولی برای خود شده اند و رشد شگفت انگیزی داشته اند نیز می توان دی جی کالا، اسنپ و دیوار را نام برد. در ابتدا همه فکر می کردند این کار عملی نخواهد بود و جواب نمی دهد، اما پس از گذشت زمان مردم خودشان ناچار شدند به سمت این شرکت ها رو آورده و از خدمات آنها که سریعتر و ارزانتر است استفاده کنند. زیرا تجارت الکترونیک یک رویکرد جهانی بوده، همه جا جواب داده و مطمئنا در ایران هم تا زمانی که اینترنت در کشور وصل است، جواب خواهد داد.

آیا سرمایه گذاری در زمینه سایت نتیجه بخش است؟

با توجه به این روند تمام مدیران که به دنبال کسب هوش مالی هستند، ملزم به به کارگیری اینترنت در ارائه خدمات خود به عموم هستند. البته شاید سرمایه گذاری کردن در این زمینه، در ابتدای کار خیلی سریع نتیجه ندهد، اما قطعا بعد از مدتی تلاش، پشتکار و صبر به نتایج عالی خواهد رسید. اما این نکته را فراموش نکنید که بعد از موفق شدن و رسیدن به هدف در روند کار سست نشوید و به روز رسانی کارها را رها نکنید.

چون این زمینه کاری به نحوی است که به محض مکث کردن و کمی کار را شل کردن، رقبا هر روز تلاش شان را بیشتر کرده و به سرعت جای شما را پر خواهند کرد. بنابراین برای بالا ماندن و کسب درآمد از طریق اینترنت باید هر روز از ایده های جدید استفاده کنید تا دوباره به عقب برنگردید.

بزرگترین بازار کسب و کار

تجارت الکترونیک، یک بازار بسیار بزرگ که هزاران هزار رقیب داخلش هست و هر روز هم رقبا بیشتر می شوند. ولی جالب است بدانید که حتی اگر شما همین امروز و همین لحظه هم این کار را شروع کرده باشید با تلاش و پشتکار فراوان می توانید درست مانند کسی که بیست سال پیش شروع کرده است و یا حتی بهتر از آن در کسب و کارتان موفق شوید. فقط باید کمی بیشتر تلاش کیند و مدت زمان بیشتری انتظار بکشید اما به زودی ثمره تلاش تان را لمس خواهید کرد.

با توجه به شرایط موجود، همه محکوم اند به استفاده از تجارت الکترونیک، چون تمام مشاغل به سمت مکایزه شدن می رود و عموم مردم مایلند کارهایشان از حالت دستی و حالت سنتی خارج شده و مکانیزه شود.بنابراین ما باید خود را با شرایط وفق داده و از این فرصت استفاده کنیم فرصتی که هم برای مصرف کننده (کسی که قصد خرید دارد) و هم برای ارائه دهنده خیلی مناسب و به صرفه است. از لحاظ هزینه هم باز به نفع هر دو طرف است. هزینه های تبلیغاتی هزینه های جانبی کمتر شده و درواقع شما با یک تیر چند نشان می زنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی