0
تومان
0
تومان

حرکت برای کارآفرینی در دانشگاه‌ها/ بومی‌سازی کالاهای وارداتی

کارآفرینی در دانشگاه‌ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گروه استان‌ها: نبود تعامل مناسب بین بخش خصوصی و دانشگاه از حلقه‌های مفقوده این بخش محسوب شده و سبب می‌شود تا ایده‌ها و کارهای خلاقانه و دانش بنیان نخبگان روی زمین بماند از این رو هم افزایی بین نخبگان و بخش خصوصی مهمترین ضرورت به شمار می‌رود.

دبیر انجمن علمی نوشیروانی بابل برگزاری جشنواره بین‌المللی حرکت را ایجاد انگیزه و رقابت بین دانشگاه‌های سراسر کشور در عرصه علمی و فناوری مطرح کرد.

امیررضا توکلی از وجود ۱۵ انجمن فعال علمی در این دانشگاه عنوان کرد و گفت: با شیوع کرونا و اثرگذاری آن بر آموزش حضوری، تمرکز بر روی انجمن‌های بین رشته گذاشته شده و این انجمن‌ها را به هم نزدیک کردیم.

وی افزود: در این دوران با وجود فعالیت انجمن برق و انجمن مکانیک به راه اندازی انجمن خودرو، احیای انجمن هوا و فضا پس از دو سال وقفه پرداختیم و اکنون نیز تمرکز بر روی برنامه‌های نرم‌افزاری است تا با نرم‌افزارهای صنعتی آشنا شویم تا بتوانیم در پروژه‌های صنعتی با کمک اساتید ورود یابیم.

توکلی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پروژه در دست اقدام با شرکت سایپا و بخش هیبری دی کردن خودرو را به دانشجویان دانشگاه مکانیک نوشیروانی واگذار کرده است، عنوان کرد: دانشجویان فعال همزمان با تحصیل به فعالیت این بخش می‌پردازند.

استفاده از ظرفیت دانشگاهی در جهت توسعه کارآفرینی

دبیر انجمن علمی دانشگاه کشاورزی، منابع طبیعی گرگان با اشاره به موفقیت دانشجویان در تولید محصول کلاژن سازی با پرورش حلزون مطرح کرد: دانشجویان می‌توانند با استفاده از ظرفیت دانشگاهی برای توسعه کارآفرینی ورود پیدا کنند.

مصطفی عالی‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: این انجمن موفق شد در حوزه پرورش حلزون فعالیت داشته و در این حوزه دو نفر از دانشجویان در حیطه‌های مختلف فعال شوند.

وی افزود: از این حیوان به دلیل کلاژن‌سازی برای محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده می‌شود که در کشورهای دیگر علاوه بر آن جنبه‌های دیگر چون خانگی و خوراکی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در ایران فعلاً برای کلاژن سازی به کار می‌رود.

عالی‌پور افزود: با توجه به هجمه زیاد واردات وسایل آرایشی سعی شده از محصول داخلی استفاده شود و کلاژن سازی از این حیوان خیلی راحت‌تر است بنابراین مورد استقبال داخلی قرار گرفته است.

این دانشجوی فعال در خصوص خاصیت این محصول عنوان کرد: پرورش حلزون‌ها راحت است و سن هر یک به ۱۵ سال می‌رسد و چون جنسیت نر و ماده ندارد هر دو قابلیت تخم‌گذاری را دارند و طی شش ماه به سن تخم‌گذاری می‌رسند و در هر ماه ۳۰۰ تخم می‌گذارند.

عالی‌پور با بیان اینکه دانشجویان برای تولید و فروش حلزون باید از ظرفیت دانشگاه استفاده کنند، بنابراین با وجود امکانات و مکان هزینه کمتری در بر خواهد داشت، گفت: برای بازاریابی حلزون در هر زمینه‌ای بازار آن فراهم است و می‌توان به فروش دست یافت، البته در ایران بازاری است که تضمینی خرید و فروش انجام می‌دهند.

حمایت مالی از انجمن‌های برتر علمی و توجه آثارشان در پارک فناوری

دبیرکل انجمن‌های علمی دانشگاه علامه گفت: انجمن‌های برتر در جشنواره بین‌المللی حرکت به لحاظ مالی مورد حمایت واقع شود.

فاطمه نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پانزدهمین جشنواره بسیاری از دانشجویان فعال انجمن‌ها شرکت کردند و آثار نفیس آنها در این جشنواره برای یک رقابت سالم و سخت راه یافته است که امیدواریم در این دوره دانشگاه علامه حائز رتبه برتر شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه با ۲۵ اثر در جشنواره حضور یافته و با توجه به تخصصی بودن دانشگاه علوم انسانی علامه طباطبایی آثاری در این زمینه ارسال شده است، عنوان کرد: در جشنواره سال گذشته دانشگاه توانست رتبه سوم را کسب کند.

نجفی با اشاره به اینکه با توجه به رتبه‌بندی انجمن‌ها در سال‌جاری انتظار از وزارت علوم این است که آن انجمن‌هایی که برتر هستند به لحاظ مالی و مورد حمایت واقع شود، گفت: ” دانشجویانی که با انگیزه وارد انجمن‌ها می‌شوند از همه لحاظ مورد حمایت قرار گیرند و در این مسیر مانع زدایی شود.” 

این دانشجوی فعال یادآور شد: برگزاری چنین جشنواره‌ای قطعاً باعث ایجاد انگیزه برای دانشجویان و موجب شکل‌گیری ارتباط بین انجمن‌ها و برندسازی آنها می‌شود و این حرکت و انگیزه‌ای که در دانشجویان وجود دارد دیده و واقعاً مانع زدایی شود.

وی با اشاره به ورود یکی از طرح‌های این دانشگاه به جشنواره بین‌المللی بیان کرد: یکی از انجمن‌های این دانشگاه به نام انجمن مدیریت جهانگردی توانست مقام بین‌المللی کسب کرده و در بازار کار خودشان را به خوبی نشان دهند و با توجه به ورود انجمن‌ها به سمت علم فناوری باعث می‌شود تا دانشجویان بتوانند آن فعالیت را توسعه و تولید انبوه را ایجاد کنند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت با حضور ۸۶ انجمن علمی برتر دانشگاه‌های سراسر کشور از روز یکشنبه در بابلسر آغاز شد. دریافت آثار به دبیرخانه وزارت علوم مهرماه سال ۱۴۰۱ دستور کار قرار گرفت که پس از بررسی ۱۲۸۸ اثر از ۸۶ دانشگاه‌های متعدد از سوی دبیرخانه برای پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت راه یافت.

از این تعداد آثار ۹۵ اثر در حوزه هنر و معماری، ۱۶۵ اثر کشاورزی، ۳۷۷ اثر فنی مهندسی، ۱۶۳ اثر علوم پایه، ۴۴۹ اثر علوم انسانی و ۳۹ اثر در حوزه سفیر حرکت است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی