0
تومان
0
تومان

ما انسان ها برای این که بتوانیم به گونه ای خاص زندگی کنیم، از شیوه های تفکر خاص خود استفاده می کنیم و همیشه توجه مان به تصورات و نظرات خاصی است و سوالات مشخصی را مطرح می کنیم. مشکل اینجاست که اکثر مردم می خواهند با به کارگیری اعمال سابق خود به نتایج جدیدی دست پیدا کنند. مفهوم دیوانگی این است که کار مشخصی را بارها و بارها تکرار کنی و انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشی!
«شما هیچ عیب و نقصی ندارید و نباید اصلاح شوید». این جمله ای است که شما نباید به کسی اجازه دهید آن را در مورد شما به کار ببرد! امکاناتی که می توانید با آن ها تغییری در خودتان به وجود آورید، هم اکنون در اختیار شما قرار دارد. در واقع بخشی از واسطه های عصبی شما اجازه نمی دهند که به طور کامل از توانایی های خود استفاده کنید. باید راه های سیستم عصبی خود را بشناسید تا شما را در جهات دلخواه هدایت کنند و اجازه ندهند ترس ها و ناکامی ها بر شما غلبه کنند. زیرا معنی و یا چارچوبی که ما در ذهن خود برای هر رویداد تعریف می کنیم، در پاسخ و واکنشی که در برابر رویدادهای مختلف نشان می دهیم، نقش کلیدی دارد.
ما می توانیم هر زمان که بخواهیم، دیدگاه و نگرش خود نسبت به مسائل مختلف را بدون آنکه تغییری در اصل مسائل پیش بیاید، اصلاح کنیم،تغییر دهیم.

گام های عملی برای تغییر دیدگاه

تحولاتی که در روند کوچینگ برای مراجع اتفاق می افتد، بیشتر در زمینه ایجاد فرصت هایی است تا بتواند مسائل را از زاویه جدیدی ببیند که این موضوع به دنبال پاسخ به پرسش های قدرتمند و عمیق رخ می دهد. در حقیقت، تغییر دیدگاه و نگرش به مسائل، تغییری در خودآگاهی افراد می باشد که به فرد اجازه می دهد که کل مسائل و تمام جوانب موضوع مدنظر خود را ببیند.
به بیان دیگر، به دنبال کسب آگاهی جدید و بهبود سطح خودآگاهی، تغییر در دیدگاه و گرش به صورت خود به خود اتفاق می افتد. زمانی که یک کوچ در جلسه کوچینگ بر تغییر دیدگاه مراجع تمرکز می کند، تغییر دیدگاه به دنبال تغییر در سطح آگاهی مراجع رخ می دهد.

الف) افزایش آگاهی

افراد زمانی که درک می کنند مهمترین فرد در مسیر ایجاد دیگاه و نگرشی که در حال حاضر دارند خود آنها هستند، حس توانمندی و قدرت می کنند. پس همیشه این حق انتخاب را دارند که بتوانند دیدگاه فعلی خود را تغییر دهند و یا آن را حفظ کنند.

ب) پذیرش مسئولیت

آیا مراجع، در مسیر تغییر کشف دیدگاه و باورهای محدود کننده خود، مقاومت می کند و ترجیح می دهد خود را قربانی تصمیمات دیگران و شرایط ببیند، یا اینکه با اشتیاق می پذیرد مسئول نتایج زندگی خود و همچنین مسئول ایجاد دیدگاه و نگرشی است که نسبت به مسائل زندگی دارد؟
در این شرایط کوچ باید به مراجع خود کمک کند تا به این آگاهی برسد که خودش مسئول شرایطی است که در آن زندگی می کند و دیدگاهی که نسبت به مسائل دارد، ناشی از خواست، اراده و تصمیمات خود او بوده است.

ج) تمایل و نیاز به تغییر دیدگاه

آیا مراجع تمایل و اشتیاقی برای تغییر دیدگاه خود دارد؟ زیرل آمادگی برای تغییر دیدگاه و پذیرش مسئولیت آن، مهمترین گام در مسیر تغییر دیدگاه می باشد. زمانی که مشخص شد مراجع، تمایل کافی برای کنار گذاشتن دیدگاه های گذشته را دارد، فرصت لازم برای تغییر دیدگاه فراهم می شود.

د) بازسازی دیدگاه

واقعیت این است که تغییر الگوی رفتاری امر بسیار سختی است چرا که ما از کودکی با این الگو‌ها بزرگ شدیم و برای ما سپر دفاعی در برابر تهاجمات هستند ولی بسیاری از آن‌ها اشتباه هستند. پس بهتر است بصورت سختگیرانه سعی در تغییر آن‌ها باشیم و نگذاریم بر روی زندگی ما اثر بگذارند. اهداف و رویاهای ما بسیار ارزشمند هستند، پس ارزش آن را دارند که برای آن‌ها دست به تغییر بزنیم، چون مسیر اشتباه به مقصد درست نمی‌رسد. الگو‌های نامناسب نتیجه عقاید ما هستند، پس با تغییر باورهای خود می‌توانیم الگوی رفتاری مخرب خود را نیز تغییر دهیم. برای این کار، یک لیست آماده کنید و الگو های مخرب خود را بنویسید تا با راه حل‌های زیر آن‌ها را درست کنید:

  • یک الگوی رفتاری برای خود تعیین کنید.

الگوی رفتاری که باید از آن خارج شوید را پیدا کنید و شروع کنید. چند باری که این الگو رخ داده است را دقیق بنویسید. این کار به ما امکان مقایسه حوادث و شباهت‌های نقطه‌ای بین آن الگوهای نامناسب را می‌دهد. اگر دوست دارید، حتی می‌توانید ۱۰ واقعه را ذکر کنید تا نتایج جامع‌تر باشد.

  • چه عواملی به این الگوی رفتاری مرتبط هستند؟

عواملی که باعث ایجاد این الگوی رفتاری نامناسب شده را بنویسید. مثلا اگر شما الگوی دیرخوابیدن دارید، بنویسید که چه عواملی باعث شده است که دیر بخوابید. شاید شما کارهایی برای انجام دادن داشته باشید مثلا با یک دوست با تلفن صحبت کرده‌اید یا دچار بی‌خوابی و غیره هستید. ممکن است که هر حادثه بیش از یک دلیل داشته باشد، بنابراین همه دلایل را ذکر کنید.

  • اشتراک‌های بین عوامل و علت بروز آن ها را پیدا کنید.

عواملی که پیدا شدند، حتما در بطن خود اشتراک‌هایی دارند. آن‌ها را پیدا کنید و اشتراک‌ها را جدا کنید. علت بروز آن‌ها را بنویسید و لایه لایه زیر‌تر بروید و ریشه را پیدا کنید.

  • مراحل عملی را پیدا کنید.

باید تک تک عوامل را بررسی کنید که در ابتدا این الگوها عود نکنند و سپس اگر عود کردند، بتوانید راه حلی پیدا کنید که الگوی رفتاری جدید را جایگزین کنید.

هـ) بسط و گسترش باور جدید