0
تومان
0
تومان

اصول مدیریت منابع انسانی چیست؟

اصول اولیه مدیریت منابع انسانی (5)-min

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

استفاده از اصول مدیریت منابع انسانی، می تواند در بهبود محیط کار و افزایش بهره وری نیروی انسانی نقش موثری داشته باشد. به همین منظور در این مقاله به شرح اصول اولیه مدیریت منابع انسانی پرداخته ایم که مناسب برای انواع سازمان و کسب و کارهای بزرگ و کوچک است:

اصول مدیریت منابع انسانی چیست؟

اصول مدیریت منابع انسانی  که در این مقاله به عنوان اصول اولیه مدیریت منابع انسانی ذکر کرده ایم، از اصول ضروری برای مدیریت منابع انسانی در تمامی سازمان ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک است.

1- ایجاد محیط کاری مناسب

  • محیط کاری مناسب ایجاد کنید تا کارکنان در فضایی منصفانه برای پیشبرد اهداف سازمانی و کسب و کار تلاش کنند. با این شیوه مشاهده خواهید کرد که کارکنان شما، هر روز صبح با شور و علاقه بی صبرانه منتظر آمدن به محل کارشان خواهند بود.
  • ایجاد یک محیط کار دلپذیر و شاد، به دور از انرژی های منفی و نگرانی های غیرضروری از اصول مدیریت نیروی انسانی است. برای اینکار لازم است محیط کار بررسی شود و دلایل ایجاد کننده احساسات نامطلوب در افرادی که دچار منفی نگری شده اند را پیدا کنید. بنابراین لازم است با نیروی کار گفتگو داشته و شرایط کاری مساعد با مقرون به صرفه ترین هزینه را برای کارکنان فراهم کنید.
  • ایجاد محیط کاری مناسب می تواند از رفع مشکلات ناشی از منفی نگری های کارکنان یا مشکلات قابل حل دورن سازمان شروع شود. همچنین می توان با ایجاد استراتژی های مناسب برای افزایش بهره وری نیروی کار، پاداش هایی مشخص در نظر گرفت.

اصول مدیریت منابع انسانی چیست؟

  • با این شیوه علاوه بر افزایش بهره وری نیروی کار می توان افراد را کاملا دلبسته به محیط کار و متعهد به مسئولیت های شغلی کرد.
  • لازم است تمام اختیارات مجاز و امکاناتی که برای انجام وظایف محوله به آن نیاز دارند، در اختیارشان بگذارید. بنابراین حتما از تجهیزات و امکانات به روز استفاده کنید.
  • برای جلب رضایتمندی کارکنان که تاثیر مستقیم بر بهبود عملکرد و وفاداری آنها دارد، می توانید با توجه به بودجه سازمان یا کسب و کار امکانات مختلفی در نظر بگیرید. این امکانات می تواند شامل سرویس رفت و آمد مناسب، غذا یا پرداخت حق غذا، در نظر گرفتن بخشی به عنوان سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی مناسب و … باشد.
  • در گذشته جلب رضایتمندی نیروی کار اهمیتی نداشته و نیروی کار به سادگی جایگزین می شده است. اما امروزه با توجه به اهمیت حفظ نیروی انسانی توانمند به عنوان سرمایه انسانی، از اصول اولیه مدیریت منابع انسانی، ایجاد احساس رضایتمندی در نیروی کار است.
  • حتی اگر نیروی کار شما یک کارگر ساده و بدون تخصص باشد، جلب رضایتمندی این نیروی کار از طریق برخورد مناسب و پرداخت منصفانه، برای افزایش بهره وری بسیار موثرتر از اعمال فشار و رفتارهایی از روی جبر خواهد بود.

2- احترام به کارکنان

  • از اصول افزایش بهره وری نیروی کار، احترام گذاشتن است. لازم است به هویت و شخصیت هر انسانی در موقعیت های شغلی مختلف احترام گذاشته شود. با این شیوه اولین تاثیری که در ذهن کارکنان خود ایجاد می کنید، ایجاد احترام متقابل و ارزشمندی محیط کار خواهد بود.
  • احترام متقابل ایجاد شده که از اصول اولیه مدیریت منابع انسانی است، تاثیر مستقیم بر بهبود عملکرد کارکنان برای جلب احترام بیشتر می شود.
  • همچنین مؤثر در رفع بسیاری از منفی نگری های میان کارکنان و رفتارهای نامناسب درون سازمانی خواهد بود.

3- شفاف سازی اهداف و وظایف

  • از اصول اولیه مدیریت منابع انسانی، شفاف سازی اهداف و وظایف می باشد؛ لازم است به وضوح اهداف کسب و کار و سازمان را برای کارکنان بازگو کنید. سپس به طور شفاف انتظارات خود از هر جایگاه شغلی و وظایف هر یک از کارکنان را مشخص کنید.
  • لازم است کارکنان دقیقا بدانند که برای چه هدفی کار می کنند و چه وظایفی دارند. همچنین لازم است بدانند، چگونه مسئولیت هر یک از کارکنان می تواند با هدف سازمان و دیگر همکاران همسو شود.
  • در مقابل وظایفی که به نیروی کار محول می کنید، امکانات لازم برای انجام کار نظیر آموزش، تجهیزات، لوازم و … و حقوق و دستمزد متناسب با مسئولیتی که واگذار کرده اید، در نظر بگیرید.

4- تفویض اختیار برای توانمندسازی

  • برخی از مدیران، مسئولیت تمامی فعالیت هایی اصلی که نیاز به تصمیم گیری دارد، خودشان شخصا به عهده می گیرند. این مدیران به دلیل بر دوش کشیدن بار سنگین مسئولیت و نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به امور کارکنان، باعث ایجاد محیط کاری نامطلوب می شود.
  • بنابراین از اصول مدیریت منابع انسانی، تفویض اختیار به کارکنان شایسته است. توجه داشته باشید که تفویض اختیار را با تقسیم کار اشتباه نگیرید.
  • برای تفویض اختیار و واگذاری یک مسئولیت به هر یک از کارکنان، لازم است ابتدا تصمیم گیری و مسئولیت در یک موضوع نه چندان مهم را به فرد مورد نظر، بسپارید. سپس بررسی کنید که آیا به خوبی از عهده انجام آن بر آمده باشد، سپس می توانید مسئولیت های او را به مرور بیشتر و مهم تر کنید.
  • این روش از اصول اولیه مدیریت منابع انسانی است که موجب می شود، مدیر رده بالاتر، ذهن و زمان آزاد تر برای انجام امور مدیریتی داشته باشد. تفویض اختیار یک شیوه مؤثر در توانمندسازی نیروی کار است.

5- حقوق منصفانه

  • برای داشتن محیط کار مناسب، لازم است توازن و انصاف میان مسئولیت و دستمزد رعایت شود. نمی توانید انتظار داشته باشید که با پرداخت حقوق خارج از عرف، کارکنان، پیوسته تمام زمان خود را صرف فعالیت های سازمان یا کسب و کارتان کنند.
  • البته پرداخت حقوق بالاتر از حد مسئولیت نیز محرک خوبی نیست و انگیزه ایجاد نمی کند لازم است برای افزایش حقوق، استراتژی و شرط و شروط مشخص تعیین کنید. این شیوه افزایش حقوق مانند یک بازی رقابتی و پرشور، انگیزه لازم برای افزایش بهره وری نیروی کار را فراهم می کند.
  • پرداخت حقوق منصفانه از اصول اولیه مدیریت منابع انسانی است که تاثیر مستقیم بر ایجاد انگیزه و وفاداری نیروی کار دارد.
  • این را به خاطر داشته باشید که امروزه نیروی کار، افرادی هوشمند هستند که بیش از دستمزد خود برای شما کار نخواهند کرد و البته اگر به کار کردن بیش از حقوق و دستمزد دریافتی راضی شوند، طول مدت همکاری آنها موقت بوده و نارضایتی پنهان آنها می تواند آسیب هایی برای کسب و کار و سازمان به همراه بیاورد.

6- ارزیابی عملکرد

پیوسته راههایی برای ارزیابی عملکرد پرسنل پیدا کنید تا بتوانید شیوه هایی برای بهبود عملکرد آنها به کار بگیرید. لازم است از طریق ارزیابی عملکرد، تفاوت میان کارکنان توانمند و کم‌کار را تشخیص دهید. در غیر این صورت افراد توانمند انگیزه خود را برای کار از دست خواهند داد.

7- ایجاد احساس امنیت شغلی

از اصول اولیه مدیریت منابع انسانی، ایجاد احساس امنیت شغلی برای نیروی کار است. اگر نیروی کار در شغلی که دارد، احساس امنیت نکند، تمام توانایی خود را برای انجام امور به کار نمی گیرید و پیوسته در جستجوی محیطی امن برای کار خواهد بود.

8- مدیر الگوی رفتاری کارکنان

اگر به کسب و کارهای مختلف سر زده باشید احتمالا متوجه تشابه رفتاری و شخصیتی میان مدیر یک مجموعه با کارکنان شده اید. علت این تشابه الگوبرداری رفتاری کارکنان از مدیر است.

به این معنی که اگر مدیر، رفتاری محترمانه داشته و فردی اخلاق مدار در پذیرش مسئولیت ها باشد، این رفتار در عملکرد و رفتار کارکنان نیز مشاهده می شود. اما اگر مدیر فردی پرخاشگر و عصبانی باشد، رفتار پرخاشگرانه و ادبیات نامناسب کارکنان به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

بنابراین از اصول اولیه مدیریت منابع انسانی برای ایجاد محیط کار مناسب این است که مدیر، الگوی رفتاری مناسب برای کارکنان باشد. پیشنهاد می کنیم روی رفتارهای خود نظیر وقت شناسی، آرامش، تصمیم گیری های منطقی، ادب و احترام و … تمرکز کنید.

دوره MBA مدیریت منابع انسانی 

دوره MBA مدیریت منابع انسانی 

مدیران سازمانی و مدیران در کسب و کارهای مختلف می توانند برای تقویت مهارت و اصول اولیه مدیریت منابع انسانی و مهارت های سطح حرفه ای در دوره MBA مدیریت منابع انسانی شرکت کنند.

موسسه ثروت آفرینان با بیش از سی سال سابقه فعالیت در زمینه برگزاری دوره های آموزشی نظیر دوره MBA در حال برگزاری کلاس های مدیریت به صورت حضوری و آنلاین است.

متقاضیان ثبت نام دوره MBA مدیریت منابع انسانی از سراسر کشور می توانند در این دوره های آموزشی شرکت نمایند و در پایان دوره در صورت تمایل با شرکت در آزمون، مدرک معتبر دریافت کنند.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زمان و نحوه ثبت نام دوره MBA برای مدیریت منابع انسانی کسب و کارهای بزرگ و کوچک و سازمان ها، با کارشناسان موسسه ثروت آفرینان تماس حاصل فرمایید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی